جستجو
Close this search box.

علل ابطال پروانه کسب چیست؟

مطالب مرتبط

فهرست مطالب

ابطال پروانه کسب

ابطال پروانه کسب یکی از اتفاقاتی است که می‌تواند باعث به خطر افتادن وضعیت کار کسبه شود. پروانه کسب می‌تواند به دلایل متعددی از جانب خود شخص یا اتحادیه صنف باطل گردد. قطعاً باطل شدن جواز کسب برای کسانی که از علت آن آگاه نیستند؛ می‌تواند کمی نگران‌کننده باشد.

دانستن علل ابطال جواز کسب می‌تواند به صاحبان جواز کمک کند تا با دلایل باطل شدن پروانه کسب خود آشنا شوند و برای رفع آن اقدام کنند. در این مطلب به شرح کامل مراحل باطل کردن جواز کسب و رفع ابطال پروانه توسط مشاوران حقوقی و وکلای حاذق می‌پردازیم.

پروانه کسب چیست؟

فعالیت در هر کسب‌وکاری نیاز به داشتن جواز یا پروانه کسب دارد. تمام کسانی که قصد شروع فعالیتی مانند فروش لباس زنانه، تعمیرات ماشین در تعمیرگاه و… را دارند؛ باید برای اجرای فعالیت‌های خود از اتحادیه صنف، برگه‌ای را تحت عنوان پروانه کسب دریافت کنند. پروانه کسب اجازه انجام فعالیتی خاص را مطابق با قوانین صنف ایران به فرد متقاضی می‌دهد.

ابطال پروانه کسب

درصورتی‌که فردی باوجود شروع حرفه و فعالیتی، برای دریافت جواز کسب اقدام نکرده باشد؛ یعنی کار خود را به‌صورت غیرقانونی شروع کرده است. چنانچه فردی به‌صورت غیرقانونی و بدون داشتن جواز کسب فعالیت خود را ادامه دهد، ممکن است محل فعالیت آن‌ها توسط اتحادیه صنف و مأموران قانون پلمپ شود و اجازه ادامه فعالیت از آن‌ها صلب شود.

مراحل دریافت جواز کسب

قبل از اینکه بخواهید با علل ابطال پروانه کسب و شرایط ابطال پروانه کسب آشنا شوید؛ ابتدا بهتر است اطلاعاتی را در رابطه با مراحل دریافت پروانه، کسب کنید. برای دریافت جواز کسب درزمینهٔ حرفه موردنظر خود، ابتدا باید با مراجعه به کافی‌نت برای ثبت درخواست جواز کسب اقدام کنید. بعد از دریافت نامه یا درخواست جواز، باید با مراجعه به اتحادیه صنف برای ارائه مدارک اقدام نمایید.

در اتحادیه صنف متقاضی باید هزینه‌ای برای ثبت‌نام و درنهایت هزینه‌ای را برای امتحان و سایر مراحل دریافت جواز کسب پرداخت کند. بعد از ثبت مدارک ارائه‌شده، مأموری از سوی اتحادیه صنف به محل کار شما اعزام می‌شود و به بررسی وضعیت محل کار می‌پردازد. درصورتی‌که مشکل خاصی در محل کار و مدارک متقاضیان پروانه کسب نباشد، امتحان یا پرسش‌نامه‌ای از تمام متقاضیان گرفته شده و در صورت دریافت نمره مناسب، برگه جواز کسب و کار برای شما صادر می‌شود.

شرایط و مدارک موردنیاز برای جواز کسب

ازجمله شرایط و مدارک موردنیاز برای ارائه جواز کسب از سوی اتحادیه صنف عبارت است از:

  • داشتن تابعیت ایرانی
  • ارائه سند رسمی یا اجاره‌نامه و آدرس دقیق
  • گواهی پایان خدمت
  • برخورداری از سواد خواندن و نوشتن
  • گواهی تجاری بودن محل فعالیت
  • مدارک و گواهی صلاحیت امور فنی
  • 6 قطعه عکس
  • شناسنامه و کارت ملی به همراه کپی صفحات

علل ابطال پروانه کسب

ابطال پروانه کسب باعث می‌شود تا عضو صنفی قادر به ادامه فعالیت نباشد. البته ممکن است برخی از افراد بعد از ابطال جواز کسب، به‌صورت غیرقانونی به فعالیت خود ادامه دهند. دلایل متعددی باعث می‌شود تا پروانه کسب باطل شود.

ابطال پروانه کسب

این دلایل ممکن است به دلیل تخلفات، فوت یا از جانب خود شخص صنفی باشد. طرح توجیهی علت‌های باطل کردن پروانه کسب عبارت هستند از:

  1. اگر فردی در یک حوزه در حال فعالیت باشد؛ اما بخواهد حوزه فعالیت خود را تغییر دهد، پروانه کسب او در صورت تغییر حرفه باطل می‌شود. گاها برای واحدهای صنفی که حوزه فعالیت آن‌ها با پروانه کسب متفاوت است، دستور فک پلمپ صادر می‌شود.
  2. چنانچه فردی حق عضویت خود را عضویت در اتحادیه صنف پرداخت نکند؛ پروانه کسب باطل می‌شود.
  3. چنانچه صاحب کسبه‌ای قوانین و دستورات تعیین‌شده از جانب اتحادیه صنف را رعایت نکرده باشد، جواز کسب او باطل می‌شود.
  4. هر فرد صنفی که بیشتر از 180 روز درزمینهٔ کاری خود فعالیت نکرده باشد، پروانه کسب او باطل می‌شود.
  5. ابطال پروانه کسب فرد صنفی در برخی از مواقع به دلیل تغییر موقعیت مکانی باطل می‌شود.
  6. اگر اعتبار جواز کسب به اتمام رسیده باشد و فرد صنفی برای تمدید آن اقدام نکرده باشد؛ پروانه کسب او باطل می‌شود.
  7. دو سال بعد از فوت فرد صنفی، پروانه کسب او باطل می‌شود.
  8. بنا بر درخواست کتبی صاحب پروانه، امکان ابطال پروانه کسب وجود خواهد داشت.

مدارک و مراحل ابطال پروانه کسب

درصورتی‌که فردی قصد ابطال پروانه کسب خود را داشته باشد؛ ابتدا باید مدارک موردنیاز برای این کار را حاضر کند. اولین مدرک مهمی که فرد صنفی برای ابطال پروانه باید آن را تهیه کند؛ تنظیم نامه کتبی است. در این تنظیم نامه صاحب جواز باید درخواست خود را برای لغو پروانه کسب بنویسد و علت لغو پروانه کسب را شرح دهد.

دومین مدرک موردنیاز برای لغو جواز کسب، رسیدهایی هستند که نشان می‌دهند تمام تسویه‌حساب‌های لازم برای لغو پروانه انجام‌شده است. علاوه بر دو مدرک مذکور، اصل سند پروانه کسب برای ابطال پروانه کسب باید به اتحادیه‌های صنفی مربوطه تحویل داده شود. در اتحادیه صنف، بعد از بررسی مدارک موردنظر، ابطال پروانه طی پروسه‌های قانونی انجام می‌شود.

چگونه پس از ابطال، مجدداً پروانه کسب یا مجوز بگیریم؟

چگونه پس از ابطال مجدداً پروانه و مجوز بگیریم؟ دغدغه اغلب افراد صنفی این است که بعد از ابطال پروانه کسب‌، بتوانند مجدداً مجوز قانونی برای شروع کار را از واحدهای صنفی دریافت کنند. درصورتی‌که ابطال پروانه کسب از جانب فرد صنفی و به علت پایان فعالیت یا تغییر شغل باشد؛ باید با مراجعه به واحدهای صنفی برای ثبت‌نام و درخواست مجدد پروانه کسب مطابق با توجه به وضعیت شغلی جدید خود اقدام کند.

اگر پروانه کسب از سوی اتحادیه صنف ابطال شود؛ صاحب جواز می‌تواند با مراجع به سامانه ایرانیان اصناف، برای دریافت مجدد جواز کسب اقدام کنند. درصورت باطل شدن پروانه کسب به دلیل جرائم خاصی باشد، فرد صنفی می‌تواند با مراجعه به اتحادیه صنف مربوطه، برای برطرف کردن آن اقدام کند.

برای اعتراض به ابطال پروانه کسب به چه مرکزی می‌توان مراجعه کرد؟

با توجه به توضیحات مذکور، دانستیم که در مواقعی ممکن است سرپیچی از قوانین صنفی باعث شود تا اتحادیه صنفی مطابق طرح توجیهی ابطال پروانه کسب، برای باطل کردن آن اقدام کند. خوشبختانه امکان اعتراض به ابطال جواز کسب برای صاحب جواز وجود دارد. برای اعتراض به باطل کردن پروانه کسب، فرد صنفی باید با ارائه دادخواست اقدام به لغو دستور ابطال جواز کسب کند. مراحل اعتراض به باطل شدن جواز کسب از سوی اتحادیه‌های صنفی عبارت است از:

  1. در مرحله اول، صاحب جواز کسب باید دادخواست موردنظر خود را به اتحادیه مرتبط با حرفه خود تحویل دهد.
  2. درصورتی‌که دادخواست اعتراض به باطل کردن پروانه کسب در اتحادیه مربوطه موردقبول واقع نشود؛ فرد صنفی باید دادخواست خود را به صنف شهرستان خود تحویل دهد.
  3. معمولاً بعد از ارجاع دادخواست اعتراض ابطال جواز به صنف شهرستان، مأموران فعال در این مرکز برای بررسی آن اقدام می‌کنند و نتیجه آن را به فرد صنفی گزارش می‌دهند.
  4. درصورتی‌که فرد صنفی بازهم به رأی صنف شهرستان اعتراض دارد؛ باید درخواست خود را به کمیسیون نظارت اداره صنعت، معدن و تجارت شهر موردنظر ارجاع دهد.
  5. معمولاً بعد از تحویل دادخواست به مرکز مذکور، درخواست در دیوان عدالت اداری بررسی و درنهایت نتیجه به صاحب جواز کسب ابلاغ می‌گردد.

لازم به ذکر است که ارائه دادخواست اعتراض به ابطال جواز کسب نیازمند رعایت قوانین و استانداردهایی است که اغلب افراد صنفی از آن مطلع نیستند؛ لذا پیشنهاد می‌شود برای ارائه چنین اعتراضی از وکلا و مشاوران حاذق در این حوزه کمک گرفته شود.

ابطال پروانه کسب

آیا باطل کردن پروانه کسب توسط صاحب جواز امکان‌پذیر است؟

 یکی از متداول‌ترین سوالاتی که در رابطه با ابطال پروانه کسب از مشاوران حقوقی و وکلا پرسیده می‌شود؛ این است که آیا صاحب جواز کسب می‌تواند برای باطل کردن جواز کسب اقدام کند؟ در پاسخ به این سؤال باید بگوییم؛ بله! صاحب جواز کسب می‌تواند در صورت ترک فعالیت موردنظر برای ابطال پروانه اقدام کند. همچنین اگر فرد صنفی مایل به تغییر فعالیت خود را داشته باشد؛ می‌تواند با مراجعه به واحدهای صنفی و ارائه مدارک موردنیاز، برای باطل کردن جواز کسب و تهیه جواز کسب جدید اقدام کند.

جمع‌بندی

در مطلب بالا به شرح کامل طرح توجیهی علل ابطال پروانه کسب و شرایط ابطال آن پرداختیم. دانستیم که ابطال جواز کسب ممکن است از سوی اتحادیه صنف یا صاحب جواز کسب باشد. چنانچه اتحادیه صنف اقدام به ابطال پروانه کسب کرده باشد، صاحب جواز کسب می‌تواند با استفاده از وکیل برای صدور مجدد مجوز یا پروانه کسب اقدام کند.

موسسه حقوقی دادیستا به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و معتبرترین موسسات حقوقی در ایران، با استخدام وکیل دیوان عدالت اداری و مشاوران حقوقی حاذق و متخصص، تمام مراحل حقوقی دریافت مجدد جواز کسب یا اعتراض به باطل شدن پروانه کسب را به‌صورت حرفه­ای و در زمان کوتاه انجام می­دهد.

‫0/5 ‫(0 نظر)

درخواست خدمات

سوالات متداول

پروانه کسب چیست؟
فعالیت در هر کسب‌وکاری نیاز به داشتن جواز یا پروانه کسب دارد. تمام کسانی که قصد شروع فعالیتی مانند فروش لباس زنانه، تعمیرات ماشین در تعمیرگاه و... را دارند؛ باید برای اجرای فعالیت‌های خود از اتحادیه صنف، برگه‌ای را تحت عنوان پروانه کسب دریافت کنند. پروانه کسب اجازه انجام فعالیتی خاص را مطابق با قوانین صنف ایران به فرد متقاضی می‌دهد.
دلایل باطل شدن پروانه کسب چیست؟
تغییر حوزه فعالیت، عدم پرداخت حق عضویت اتحادیه، عدم رعایت قوانین و مقررات، فعالیت نکردن بیش از 180 روز، تغییر موقعیت مکانی، اتمام اعتبار پروانه کسب، درخواست مکتوب صاحب جواز و فوت شخص ازجمله دلایل ابطال پروانه کسب می‌باشند.
چگونه پس از ابطال، مجدداً پروانه کسب یا مجوز بگیریم؟
درصورتی‌که ابطال پروانه کسب از جانب فرد صنفی و به علت پایان فعالیت یا تغییر شغل باشد؛ باید با مراجعه به واحدهای صنفی برای ثبت‌نام و درخواست مجدد پروانه کسب مطابق با توجه به وضعیت شغلی جدید خود اقدام کند. درصورتی‌که ابطال پروانه کسب به دلیل جرائم خاصی باشد، فرد صنفی می‌تواند با مراجعه به سامانه ایرانیان اصناف و یا اتحادیه صنف مربوطه، برای برطرف کردن آن اقدام کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *