جستجو
Close this search box.

مجازات فک پلمپ واحدهای صنفی به صورت غیرقانونی چیست؟

مطالب مرتبط

فهرست مطالب

فک پلمپ

احتمالاً شما نیز بارها و بارها نام پلمپ و فک پلمپ را شنیده باشید. آیا دقیقاً می‌دانید که فک پلمپ مغازه چیست و چرا اتفاق می‌افتد؟ آیا مجازات فک پلمپ غیرمجاز را می‌دانید؟ در صورت بروز چنین مشکلاتی از کارهایی که باید انجام دهید، اطلاع دارید؟ اگر هرکدام از چنین سؤالاتی برای شما نیز پیش‌آمده است، با ما همراه شوید تا به‌طور کامل با قوانین مربوط به پلمپ و فک پلمپ مغازه واحدهای صنفی آشنا شویم.

پلمپ چیست؟

همان‌طور که احتمالاً میدانید، پلمپ به معنای بستن و مهروموم کردن یک واحد صنفی، خانه یا هر واحد دیگر به دلایل مختلف است. درواقع اگر در هر مکان از رستوران، خانه و یا مغازه یک اقدام غیرقانونی انجام شود، مراجع قضایی آن را پلمپ کرده و آن را می‌بندد. هیچ‌کس حق ورود و خروج به مغازه یا خانه و یا استفاده از آن را ندارد تا زمانی که فک پلمپ توسط واحد قضایی انجام شود. در صورت فک پلمپ به صورت غیرقانونی، مجازات سختی برای فرد خاطی در نظر میگیرند.

فک پلمپ

علل پلمپ مغازه با توجه به ماده 28 قانون صنفی

این سؤال برای شما نیز پیش خواهد آمد که در چه صورت ممکن است واحد صنفی شما پلمپ شده و مشکلاتی برای شما پیش بیاید؟ ماده 28 قانون صنفی پاسخ شما را خواهد داد. درصورتی‌که هرکدام از تخلفات زیر توسط شما انجام شود، مراجع قانونی می‌توانند به مدت یک هفته تا 6 ماه به صورت موقت نسبت به پلمپ واحد صنفی اقدام کنند:

  • در محل کسب، به کار دیگری به‌جز کاری که در پروانه کسب قیدشده و یا کمیسیون نظارت آن را مجاز شمرده، مشغول شوید.
  • محل کسب خود را بدون علت موجه به مدت حداقل 15 روز تعطیل کنید. درصورتی‌که این تعطیلی موجب به عسر و حرج برای مصرف‌کنندگان شود، مرجع قضایی می‌تواند دستور پلمپ آن را صادر کند. تشخیص موجه بودن علت بسته بودن با اتاق اصناف شهرستان است.
  • در صورت عدم پرداخت حق عضویت به اتحادیه بر اساس ضوابط مصوب در آیین‌نامه، مشمول قوانین پلمپ خواهید شد.
  • درصورتی‌که دستورات قانونی و مصوبات هیئت عالی و کمیسیون نظارت را رعایت نکنید، مراجع قضایی می‌توانند نسبت به بستن مغازه شما اقدام کنند. تخیص عدم اجرای قوانین نیز بر عهده اتاق اصناف شهرستان است.
  • عدم اجرای تکالیف واحدهای صنفی نیز شامل قوانین پلمپ واحد صنفی خواهد شد.

تبصره‌های قانون 28 واحد صنفی

تبصره‌های قانون 28 واحد صنفی از قرار زیر است:

  • بعد از اعلام اتحادیه برای تعطیلی واحد صنفی، پلمپ توسط نیروی انتظامی انجام خواهد شد.
  • هر فرد صنفی که مغازه شما بسته‌شده است، می‌تواند به کمیسیون نظارت شکایت کند. کمیسیون موظف است ظرف 2 هفته نظر نهایی خود را اعلام کند. درصورتی‌که نتیجه کمیسیون نیز ازنظر شما قانع‌کننده نباشد، می‌توانید به مراجع ذی‌صلاح قضایی نیز مراجعه کنید.
  • در صورت تعطیلی غیرموجه واحد صنفی، جبران خسارت به فرد صنفی به استناد نظر کمیسیون نظارت، بر عهده دستوردهنده است.
  • درصورتی‌که به تشخیص کمیسیون نظارت بر شهرستان، تعطیلی واحد صنفی موجب عسر و حرج مصرف‌کننده شود، واحد صنفی مزبور به پرداخت خسارت از 200 هزار تومان تا 2 میلیون تومان محکوم خواهد شد.

نحوه اعتراض به پلمپ واحدهای صنفی

همان‌طور که در بالا نیز اشاره شد، افراد بعد از انجام حکم پلمپ مغازه می‌توانند اعتراض خود را به کمیسیون نظارت واحد صنفی ارائه کرده و درخواست تجدیدنظر کنند. برای آنکه در جریان این اعتراضات نتیجه مطلوب بگیرید، مدارکی مانند گواهی‌های مربوط به سو پیشینه، اطلاعات فردی، گواهی صلاحیت بهداشت و گواهی مالیات مستقیم را همراه خود داشته باشید.

فک پلمپ

اقدامات لازم جهت فک پلمپ مغازه به روش قانونی

برای فک پلمپ مغازه به صورت قانونی شما باید مراحلی را انجام دهید.

  1. در مرحله اول به اتحادیه ذی‌ربط مراجعه کنید. اطلاعات فردی و مکانی خود را ارائه داده و نسبت به تشکیل پرونده اقدام کنید.
  2. گواهی ماده 186 قانون مالیات‌های مستقیم را ارائه کنید.
  3. مدارک مربوط به صلاحیت نظامی و عدم سو پیشینه را برای صنوف مشمول ارائه کنید.
  4. کارت سلامت بهداشت فردی و گواهی سلامت بهداشت محیط کار را نیز در پرونده خود قرار دهید.
  5. با انجام مراحل فوق، کمیسیون نظارت یک جلسه برای رسیدگی به شکایت شما در نظر می گیرد.

آیا پلمپ و فک پلمپ مغازه و واحدهای صنفی تنها توسط مراجع قضایی انجام می‌شود؟

پلمپ کردن واحدهای صنفی تنها و انحصاراً بر عهده واحد قضایی نیست. در برخی موارد علاوه بر قاضی نهادهایی مانند شهرداری نیز در صورت تشخیص تخلف می‌توانند نسبت به تعطیل کردن مغازه اقدام کنند. البته به این مسئله نیز آگاه باشید که مأموران شهرداری بدون اجازه دادگاه نمی‌توانند به صورت خودسرانه نسبت به پلمپ واحد صنفی اقدام کنند؛ بنابراین در صورت بروز چنین مسئله‌ای حتماً از مأموران، درخواست نامه و حکم از محاکم قضایی و کمیسیون ماده صد کنید.

مجازات فک پلمپ مغازه به صورت غیرقانونی چیست؟

ممکن است شما بعد از دریافت حکم پلمپ به هر دلیلی بخواهید به صورت خودسرانه نسبت به رفع پلمپ به صورت غیرقانونی اقدام کنید. این کار از نظر قانونی جرم محسوب و دارای مجازاتی ازجمله حبس و زندان است. طبق ماده 543 قانون مجازات اسلامی «اگر چیزی یا محلی برحسب امر مقامات صالح رسمی مهر و یا پلمپ شود، کسی عالما و عامداً آن را بشکند، محو کند و یا عملی مرتکب شود که در حکم شکستن و یا محو پلمپ تلقی شود، مرتکب به 3 ماه تا 2 سال حبس محکوم خواهد شد». بنابراین در صورت بروز چنین مشکلی به‌هیچ‌وجه نسبت به فک پلمپ مغازه به صورت خودسرانه اقدام نکنید.

پلمپ غیرقانونی چیست؟

پلمپ غیرقانونی زمانی اتفاق می‌افتد که یک شخص بدون داشتن نامه از مراجع ذی‌صلاح و یا سمت قانونی، نسبت به پلمپ کردن یک واحد صنفی اقدام کرده و از فعالیت آن جلوگیری کند. مجازات فک پلمپ غیرقانونی بر اساس ماده 690 قانون مجازات اسلامی، بین 1 ماه تا 1 سال حبس خواهد بود.

راه‌های جلوگیری از پلمپ مغازه چیست؟

درصورتی‌که مغازه شما پلمپ شده باشد، بهترین راه برای رفع پلمپ به صورت قانونی، رفع مشکلات پیش‌آمده است. اگر بدهی مالی دارید آن را پرداخت کنید و قوانینی که زیر پا گذاشته‌اید را رفع کرده و جبران کنید. بعد از انجام این اقدامات می‌توانید از واحد صنفی مربوطه بخواهید نسبت به فک پلمپ مغازه اقدام کند. درصورتی‌که شما تمامی کارها را انجام داده‌اید، اما مغازه شما توسط صنف همچنان بسته بماند، می‌توانید به کمیسیون نظارت شکایت کرده و مراحل ذکرشده در بالا را انجام دهید.

 فک پلمپ

شرایط پلمپ مغازه در واحدهای صنفی مختلف

همان‌طور که می‌دانید واحدهای صنفی مختلف دارای قوانین مخصوص به خود هستند. برای مثال قوانین مربوط به صنف رستوران‌ها با قوانین مربوط به شرکت‌های ساخت‌وساز تفاوت‌های بسیاری دارد. ازاین‌رو شرایطی که موجب به تعطیلی مغازه نیز می‌شود، متفاوت خواهد بود. ازاین‌رو برای جلوگیری از بروز هر مشکل به‌طور مرتب قوانین مربوط به صنف خود را پیگیری کرده و آن‌ها را رعایت کنید. در این صورت احتمال پلمپ مغازه شما تقریباً صفر خواهد بود.

نقش وکیل در اعتراض به پلمپ واحدهای صنفی

درصورتی‌که بخواهید اعتراض شما در کمیسیون نظارت به‌خوبی ارائه‌شده و نتیجه دلخواه خود را بگیرید، کمک از وکیل دیوان عدالت برای کاهش مجازات بهترین گزینه برای شما خواهد بود. شما باید بتوانید یک دادخواست اصولی و مناسب نوشته و آن را ارائه کنید تا مدارک شما قابل‌ارائه و قدرتمند باشند. وکیل مناسب این کار باید در سازمان تعزیرات حکومتی و سطح دیوان عدالت اداری فعالیت و دانش و اطلاعات کافی در این زمینه را داشته باشد.

ازآنجاکه پامپ واحد صنفی خسارات مالی زیادی به شما وارد کند، برای جلوگیری از زیان بیشتر و دریافت حکم فک پلمپ در کوتاه‌ترین زمان ممکن، حتماً از یک وکیل خبره در این زمینه کمک بگیرید. وکیل ابتدا در مرحله تجدیدنظر نسبت به‌حکم صادرشده اعتراض کرده و مدارک لازم را ارائه خواهد کرد.

درصورتی‌که به هر دلیل نتیجه نهایی به سود شما نبود، وکیل شکایت شما را به دیوان خواهد برد تا در آنجا به آن رسیدگی شود. موسسه حقوقی دادیستا یکی از مجرب‌ترین مؤسسات حقوقی، برای مطالبات قانونی شماست. با کمک از وکلای این مجموعه در کوتاه‌ترین زمان ممکن به نتیجه دلخواه خود برسید.

‫5/5 ‏‫(2 نظر)‬

درخواست خدمات

سوالات متداول

فک پلمپ مغازه به صورت قانونی چگونه است؟
در مرحله اول به اتحادیه ذی‌ربط مراجعه کرده، اطلاعات فردی و مکانی خود را ارائه داده و نسبت به تشکیل پرونده اقدام کنید.گواهی ماده 186 قانون مالیات‌های مستقیم را ارائه کنید. مدارک مربوط به صلاحیت نظامی و عدم سو پیشینه را برای صنوف مشمول ارائه کنید.کارت سلامت بهداشت فردی و گواهی سلامت بهداشت محیط کار را نیز در پرونده خود قرار دهید. با انجام مراحل قبل، کمیسیون نظارت یک جلسه برای رسیدگی به شکایت شما در نظر گرفته و به آن رسیدگی خواهد کرد.
مجازات فک پلمپ غیرقانونی چیست؟
طبق ماده 543 قانون مجازات اسلامی «اگر چیزی یا محلی برحسب امر مقامات صالح رسمی مهر و یا پلمپ شود، کسی عالما و عامداً آن را بشکند، محو کند و یا عملی مرتکب شود که در حکم شکستن و یا محو پلمپ تلقی شود، مرتکب به 3 ماه تا 2 سال حبس محکوم خواهد شد»
نحوه اعتراض به پلمپ واحدهای صنفی چگونه است؟
افراد بعد از انجام حکم پلمپ مغازه می‌توانند اعتراض خود را به کمیسیون نظارت واحد صنفی ارائه کرده و درخواست تجدیدنظر کنند. برای آنکه در جریان این اعتراضات نتیجه مطلوب بگیرید، مدارکی مانند گواهی‌های مربوط به سو پیشینه، اطلاعات فردی، گواهی صلاحیت بهداشت و گواهی مالیات مستقیم را همراه خود داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *