جستجو
Close this search box.

وکیل دعاوی بانکی کیست و چه وظایفی بر عهده دارد؟

مطالب مرتبط

فهرست مطالب

Banking litigation lawyer

در دنیای امروز کمتر کسی پیدا می‌شود که با بانک و امور بانکی سروکار نداشته باشد. انجام کارهای مختلف بانکی مانند دریافت تسهیلات و نحوه بازپرداخت آن‌ها ممکن است با مشکلاتی مواجه شود که شما برای رفع آن‌ها نیاز به وکیل دعاوی بانکی متخصص پیدا کنید. ازآنجاکه پرونده‌های مالی و بانکی پیچیدگی‌های مخصوص به خود را دارند، عدم انتخاب وکیل پایه‌یک دادگستری متخصص در دعاوی بانکی می‌تواند شما را متحمل زیان‌های مالی و مشکلات دیگر کند؛ بنابراین اگر شما نیز در گیرودار مشکلات بانکی هستید، با ما همراه شوید تاکمی بیشتر با این نوع وکالت و ویژگی‌های آن آشنا شویم.

وکیل دعاوی بانکی

وکیل دعاوی بانکی کیست؟

وکیل دعاوی بانکی درواقع یکی از زیرمجموعه‌های وکیل تجاری به شمار می‌رود. این وکیل، متخصص در امور بانکی است؛ یعنی به‌تمامی مقررات، قوانین و آیین‌نامه‌های مربوط به بانک، معاملات بانکی، تسهیلات، دریافت‌ها و پرداخت‌ها و هر چیزی که به امور بانکی مربوط است، متخصص بوده و می‌تواند موکل خود را در این زمینه راهنمایی کند.

وکیل دعاوی بانکی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

تمامی وکلا چه بانکی و چه غیر بانکی باید افرادی باهوش باشند تا بتوانند به‌خوبی مسائل مختلف و رابطه بین آن‌ها را درک کرده و برای هر مسئله بهترین راهکار را ارائه دهند. از طرف دیگر یک وکیل حرفه‌ای باید دارای فن بیان مناسبی باشد تا بتواند به‌خوبی از موکل خود دفاع کرده و شواهد خود را به دادگاه ارائه کند. در کنار ویژگی‌های عمومی وکلا، یک وکیل دعاوی بانکی باید به همه قواعد بانکی آشنا باشد. این قوانین به‌طور گسترده در حال به‌روزرسانی و تغییر هستند. ازاین‌رو یک وکیل بانکی متخصص باید بتواند اطلاعات خود را به‌طور پیوسته به‌روز نگه دارد. باید بتواند قوانین جدید بانکی و پولی را به‌خوبی و به‌درستی تفسیر کرده و از آن‌ها به نفع موکل خود استفاده کند.

وکیل دعاوی بانکی چه وظایفی بر عهده دارد؟

در صورت طرح دعاوی بانکی بین شخص و بانک، وکیل باید در مراجع انتظامی و محاکم حقوقی حضور پیداکرده و از حقوق موکل خود دفاع کند. نکته قابل‌توجه آنکه وکیل دعاوی بانکی تنها وظیفه دفاع از حقوق موکلین در برابر بانک را بر عهده ندارد، بلکه بانک به‌عنوان یک شخص حقیقی بعد از طرح دعاوی باید از یک وکیل متخصص در دعاوی بانکی کمک بگیرد. وکیل باید نسبت به جمع‌آوری اطلاعات لازم، تحلیل اطلاعات و انجام امور حقوقی مرتبط با امور بانکی، مزایده‌ها و مناقصه‌ها نیز اقدام کند.

یکی از وظایف مهم وکیل بانکی متخصص آن است که ادعاهای خسارت را ارزیابی کرده و به افراد کمک کنند که مسیر وکالت را به‌درستی طی کنند. از طرف دیگر گاهی اوقات برخی از پرونده‌ها نیازی به دادگاهی و دعاوی حقوقی پیدا نمی‌کند و با گفت‌وگو و موافقت طرفین مسئله حل خواهد شد. حل‌وفصل این اختلافات نیز می‌تواند توسط وکیل انجام شود. وکیل باید عواقب احتمالی پرونده را نیز به شما بگوید تا شما به‌طور کامل آگاهی داشته باشید که در صورت عدم موفقیت در پرونده با چه مواردی مواجه خواهید شد.

آیا حضور وکیل در دعاوی بانکی الزامی است؟

ممکن است این سؤال برای شما نیز پیش‌آمده باشد که آیا حضور وکیل بانکی در دادگاه و درروند کار الزامی است؟ در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که به‌موجب قوانین ایران، حضور وکیل تنها در برخی از جرائم مانند قتل الزامی است و در اغلب دادگاه‌ها مانند دادگاه‌های مالی الزامی به حضور وکیل نیست. به این نکته مهم توجه داشته باشید که عدم الزام حضور وکیل به معنای عدم نیاز شما به آن نیست! بدون شک اطلاعات بانکی شما و تسلطتان به امور بانکی و مقررات آن آن‌قدر زیاد نیست که بتوانید به‌خوبی از خودتان دفاع کنید. ازاین‌رو ممکن است حتی باوجودآنکه حق با شما است، بازهم در جلسه دادگاه با شکست مواجه شده و سرمایه خود را از دست بدهید.

وکیل دعاوی بانکی

دعاوی بانکی چیست؟

دعاوی بانکی شکایت‌های مالی هستند که طرفین آن اشخاص حقیقی و اشخاص حقوقی یعنی بانک‌ها می‌باشند. این دعاوی معمولاً به دلایل زیر اتفاق خواهند افتاد:

  • افراد هنگام عقد قراردادهای مختلف با آیین‌نامه‌ها، مقررات و مصوبه‌های بانکی چندان آشنا نبوده و قراردادهایی را امضا می‌کنند که اطلاع درستی از آن ندارند.
  • در برخی از موارد دیگر قراردادهای بانکی به‌صورت یک‌طرفه بسته‌شده و یا خسارت ناشی از عدم انجام تعهدات برای شخص بسیار سنگین‌تر از حالت معقول و اصولی است.
  • برخی از مؤسسات مالی نیز قراردادهای بانکی و روابط حقوقی را برای مشتریان خود در ابهام نگه‌داشته و آن را شفاف‌سازی نمی‌کنند. ازاین‌رو در صورت بروز مشکل دریافت حقوق واقعی برای افراد سخت خواهد شد.

در موارد نادری نیز، بانک‌ها خود را موظف به رعایت قوانین بانکی نمی‌دانند و حقوق مشتریان خود را رعایت نمی‌کنند.

انواع دعاوی بانکی

با توجه به پیچیدگی قوانین بانکی و البته تنوع قراردادهای مختلف بین بانک و اشخاص، دعاوی بانکی نیز متعدد و متنوع هستند. ازجمله این دعاوی بانکی که شما برای حل آن به وکیل بانکی متخصص نیاز پیدا خواهید کرد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دعاوی اشخاص علیه بانک در مورد اختلاف محاسبه سود، وجه التزام، جریمه و …
  • دعاوی اشخاص علیه بانک برای ابطال اجراییه بانکی
  • دعاوی بانک علیه اشخاص در مورد مطالبه وجه نقد سفته، چک، برات و غیره
  • دعاوی بانک علیه اشخاص برای الزام اجرای تعهدات مانند ترهین وثیقه‌های ملکی برای وصول مطالبات
  • دعاوی بانک علیه اشخاص برای الزام تنظیم سند رسمی ملک مورد وثیقه
  • دعاوی اشخاص علیه بانک برای ابطال ضمانت‌نامه بانکی

ازجمله عمده‌ترین دعاوی بانکی می‌توان به دعاوی ارزی، معاهده‌های یک‌طرفه با بانک، معاهده‌های رهنی ملک، تخمین ملک و غیره اشاره کرد.

چه زمانی نیاز به وکیل بانکی متخصص داریم؟

در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که شما در زمان قبل و بعد از عقد قراردادهای مالی با بانک، نیاز به وکیل پایه‌یک دادگستری دارید تا همه‌چیز درست و اصولی و بدون بروز مشکلی انجام شود.

قبل از عقد قرارداد شما می‌توانید از یک وکیل متخصص در امور بانکی مشورت گرفته و تمامی ابهامات موجود را رفع کنید. همچنین می‌توانید راجع به‌تمامی بندهای موجود در قرارداد صحبت کرده و از قانونی و اصولی بودن آن‌ها اطمینان حاصل کنید؛ بنابراین اولین زمان نیاز شما به وکیل بانکی، قبل از عقد قرارداد است.

دومین زمان، وقتی است که شما با بانک دچار مشکل و کشمکشی شده‌اید و می‌خواهید از بانک شکایت کنید. در این حالت شما برای طرح دعاوی و احقاق حقوق خود به یک وکیل متخصص بانکی نیاز پیدا خواهید کرد.

وکیل دعاوی بانکی

هزینه وکیل دعاوی بانکی چقدر است؟

مانند هزینه دیگر وکلا، هزینه وکیل بانکی متخصص با توجه به فاکتورهای مختلف می‌تواند متفاوت باشد.

  • بدون شک هرچه پیچیدگی و سختی پرونده بیشتر باشد، هزینه پیگیری آن نیز بیشتر خواهد بود.
  • مدت‌زمان پیگیری پرونده، فاکتور دیگر در هزینه آن است. برخی از پرونده‌ها تنها با یک جلسه دادگاه به نتیجه رسیده و برخی دیگر نیاز به ماه‌ها پیگیری دارند.
  • بانک طرف حساب از دیگر مواردی است که می‌تواند بر قیمت پرونده تأثیرگذار باشد. باوجودآنکه قوانین بانکداری برای تمامی بانک‌های دولتی و خصوصی یکسان است، هر بانک نیز قوانین مربوط به خود را دارد که می‌تواند در طرح دعاوی بانکی مشکلاتی ایجاد کند.

چرا استفاده از وکیل بانکی مهم است؟

همان‌طور که در تمامی قسمت‌های بالاتر نیز به آن اشاره شد، دعاوی بانکی و مسائل پیش‌آمده آن، پیچیدگی‌های خاص خود را دارد که شما از آن‌ها اطلاعی ندارید. ازآنجاکه این دعاوی درباره مسائل مالی است که ممکن است بخش مهمی از سرمایه شما را شامل شود، هرگونه اشتباه و خطا می‌تواند خسارات مالی قابل‌توجهی برای شما به بار آورد. برای مثال ممکن است سند ملک چندمیلیاردی که به وثیقه گذاشته‌اید را از دست بدهید و یا مجبور به پرداخت غرامت‌های سنگین شوید.

مراجعه به وکیل دعاوی بانکی مورد اعتماد کاری است که در تمامی دعاوی بانکی خود باید دنبال آن باشید. موسسه حقوقی و داوری دادیستا یک تیم متشکل از وکلا و حقوقدانان مطرح و صاحب صلاحیت است که شما می‌توانید در تمامی دعاوی بانکی خود از کمک و راهنمایی آن‌ها بهره بگیرید. در این مجموعه در حال حاضر 15 عضو متخصص فعالیت دارند که هرکدام در امور مختلف متخصص و ماهر هستند. ازاین‌رو اگر برای پرونده حقوقی خود نگران هستید، دادیستا می‌تواند پرونده شما را به بهترین شکل ممکن به سرانجام برساند.

‫0/5 ‫(0 نظر)

درخواست خدمات

سوالات متداول

وکیل دعاوی بانکی کیست؟
وکیل بانکی درواقع یکی از زیرمجموعه‌های وکیل تجاری به شمار می‌رود. این وکیل، متخصص در امور بانکی است؛ یعنی به‌تمامی مقررات، قوانین و آیین‌نامه‌های مربوط به بانک، معاملات بانکی، تسهیلات، دریافت‌ها و پرداخت‌ها و هر چیزی که به امور بانکی مربوط است، متخصص بوده و می‌تواند موکل خود را در این زمینه راهنمایی کند.
وظایف وکیل دعاوی بانکی چیست؟
دفاع از موکل در محاکم حقوقی، جمع‌آوری اطلاعات لازم، تحلیل آنها، انجام امور حقوقی مرتبط با امور بانکی، مزایده‌ها و مناقصه‌ها و ارزیابی ادعاهای خسارت از جمله وظایف وکیل بانکی می‌باشند.
منظور از دعاوی بانکی چیست؟
دعاوی بانکی شکایت‌های مالی هستند که طرفین آن اشخاص حقیقی و اشخاص حقوقی یعنی بانک‌ها می‌باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *