جستجو
Close this search box.

آشنایی با کمیسیون ماده 11 تعزیرات حکومتی

مطالب مرتبط

فهرست مطالب

Article 11 of punishments

یکی از مهم‌ترین موارد مربوط به کنترل و جهت‌دهی به توزیع محصولات بهداشتی و آرایشی در داروخانه‌ها توجه به موضوعات کمیسیون ماده 11 تعزیرات حکومتی است. این کمیسیون توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب رسیده و از لحاظ قانونی دارای اهمیت بسیار بالایی است.

تاریخ تصویب این کمیسیون به سال 1367 برمی‌گردد. نکته قابل توجه درباره این کمیسیون را می‌توان عدم محدودیت در بررسی هرگونه محصولات غذایی و بهداشتی دانست. به عبارت دیگر، کمیسیون ماده یازده تعزیرات حکومتی علاوه بر نظارت بر داروخانه‌ها، وظیفه بررسی کارخانه‌های تولید مواد غذایی اعم از خوردنی، نوشیدنی و غیره را نیز بر عهده دارد. با ما در مقاله “آشنایی با کمیسیون ماده 11 تعزیرات حکومتی” همراه باشید تا در مورد این کمیسیون اطلاعات بیشتری کسب کنید.

موضوع اصلی کمیسیون ماده یازده تعزیرات حکومتی

همانطور که گفته شد، تصویب کمیسیون ماده یازده تعزیرات حکومتی به سال 1367 برمی‌گردد. اگر بخواهیم در مورد اعضای این کمیسیون صحبت کنیم، باید از ریاست سازمان نظام پزشکی، فرد تام‌الختیار وزارت بهداشت به عنوان نماینده وزارت بهداشت و همچنین ریاست دانشگاه علوم پزشکی هر استان به صورت جداگانه یاد کنیم.

موارد ذکر شده تنها پایه و اساس این کمیسیون را تشکیل می‌دهند. در مواقع لزوم، افراد مد نظر دیگری نیز می‌توانند به این جمع بپیوندند. می‌توان وظیفه کلی این افراد را پیشگیری وقوع جرم بر اساس ماده 44 دانست.

پس از این که از وقوع هرگونه جرمی اطمینان حاصل شد، پرونده مربوط به آن باید برای رای نهایی به مراجع ذی‌صلاح ارسال و تصمیم‌گیری شود. در این مورد منظور ما از مراجع ذی‌صلاح، سازمان تعزیرات حکومتی است.

نکته مهم در مورد پرونده‌های مربوط به کمیسیون ماده یازده سازمان تعزیرات حکومتی این است که پرونده‌ها باید قبل از ارسال به مرجع ذی‌صلاح با توجه به صنف مربوطه دسته‌بندی شوند. برای مثال، پرونده‌های مربوط به پزشکان یا دندانپزشکان در دسته‌بندی متفاوتی نسبت به پرونده‌های مربوط به مراکز تولید و عرضه مواد غذایی و بهداشتی قرار خواهند گرفت.

 

کمیسیون ماده 11 تعزیرات

زمان برقراری جلسات کمیسیون ماده یازده تعزیرات حکومتی

جلسات کمیسیون ماده 11 تعزیرات حکومتی هر دو ماه تشکیل می‌شود و پرونده‌های ارسالی اعم از تخلفات درمانی، بهداشتی، دارویی بررسی می‌شوند و در صورت احراز تخلف جهت رسیدگی و صدور رأی به اداره تعزیرات حکومتی شهرستان ارجاع می‌گردند.

موارد مورد بحث در کمیسیون ماده 11 تعزیرات حکومتی

اگرچه موارد مربوط به این کمیسیون موضوعات بسیار مختلفی را در بر می‌گیرد اما در ادامه به طور مختصر بعضی از مباحث مربوط به کمیسیون ماده 11 تعزیرات حکومتی را بیان می‌کنیم. در صورتی که هر شهروندی با چنین تخلفاتی مواجه شد، می‌تواند نسبت به شکایت از واحد مذکور به علت انجام جرم و تخلف اقدام کند.

  • ساخت و راه‌اندازی مراکز پزشکی بدون کسب پرونده‌ها و مجوز‌های پزشکی لازم
  • استفاده از افراد فاقد پروانه کار در مراکز بهداشتی و درمانی
  • عدم ارائه موارد ضروری پزشکی در بخش اورژانس مراکز درمانی (یا عدم پذیرش بیمار در اورژانس)
  • دریافت مبالغ اضافی از بیمار جهت ارائه سرویس‌های غیر ضروری
  • تحصیل مبالغ بالاتر از حد تعیین شده از بیمار
  • استفاده از افراد ناتوان از نظر عقلی و فیزیکی برای کار در مراکز بهداشتی و درمانی
  • ارائه داروهای تاریخ مصرف گذشته
  • فروش محصولات فاقد پروانه ساخت و تاریخ انقضا
  • عدم ارائه محصولات دارویی به بیمار توسط افراد فاقد صلاحیت
  • فروش هرگونه دارو بدون وجود نسخه پزشک

سایر موارد مربوط به کمیسیون

علاوه بر مواردی که در قسمت قبل به آن‌ها اشاره کردیم، کمیسیون ماده 11 تعزیرات حکومتی به یک سری موارد جانبی نیز می‌پردازد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم. این موارد عبارت‌اند از:

  • اگر داروخانه‌ای داروی مد نظر بیمار را به قیمتی بالاتر از قیمت ذکر شده روی آن به فروش برساند، مرتکب جرم شده است.
  • زمان کار داروخانه باید درست برابر با ساعاتی باشد که اعلام شده است. البته تعطیلی یا تغییر ساعات کار داروخانه باید با هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی رخ دهد.
  • به طبع، شیر خشکی که در دارو‌خانه‌ها توزیع می‌شود، باید تمام موارد استاندارد را داشته و حتماً مجوز وزارت بهداشت روی آن درج شده باشد.
  • شرکت‌هایی که وظیفه توزیع را برعهده دارند، باید کالاهاي موضوع اين قانون را که با ارز دولتي توليد يا وارد شده‌اند، منحصراً از شرکت‌های توليدي یا وارداتي مجاز دريافت کنند.
  • شرکت‌هاي توزيع موظف‌اند که اقلام توزيعي خود را طبق ضوابط اعلامی در اختيار واحدهای مجاز یا متقاضيان قرار دهند.
  • ساخت مواد غذایی، آشامیدنی و غیره و همچنین مواد آرایشی و بهداشتی بدون تهیه اخذ پروانه ساخت نیز جرم به حساب می‌آید.
کمیسیون ماده 11 تعزیرات

سخن پایانی

مورد قابل توجه درباره رسیدگی به تخلفات مرتبط با کمیسیون ماده یازده تعزیرات حکومتی این است که رسیدگی به این گونه تخلفات بهداشتی با توجه به اهمیت آن‌ها در سلامت جامعه حتی در شعبه عمومی شهرستان‌ها نیز می‌تواند انجام شود.

یکی از مهم‌ترین موضوعات مورد بحث در کمیسیون ماده 11، موضوع ساخت مواد غذایی، بهداشتی یا آرایشی بدون کسب پروانه ساخت است. متأسفانه در سال‌های اخیر به دلیل عدم وجود نظارت بر نحوه تولید محصولات بهداشتی و غذایی این نوع تخلف به شدت افزایش یافته است.

وکیل شکایت از تعزیرات حکومتی به صورت تخصصی دعاوی مختلف را بررسی و به شما در رسیدگی به شکایات کمک می‌نماید. در این خصوص می‌توانید از وکلای موسسه حقوقی دادیستا کمک بگیرید.

‫0/5 ‫(0 نظر)

درخواست خدمات

سوالات متداول

هدف از کمیسیون ماده 11 تعزیرات حکومتی چیست؟
به طور کلی می‌توان گفت، این کمیسیون به بررسی و کنترل دولت بر مراکزی اشاره می‌کند که اقدام به توزیع مواد غذایی یا آرایشی بهداشتی می‌کنند. این کنترل بیشتر روی کیفیت و همچنین مجوز پروانه ساخت است.
کمیسیون ماده 11 تعزیرات حکومتی شامل چه مواردی است؟
به طور کلی، کمیسیون ماده 11 تعزیرات حکومتی شامل حق اعتراض نسبت به موارد همچون استفاده از افراد بدون صلاحیت حرفه‌ای در مراکز بهداشتی، اشتغال افراد در حوزه‌های مختلفی بهداشتی بدون هیچ‌گونه مجوزی، فروش دارو بدون توجه به مجوز و پروانه ساخت از سوی داروخانه و غیره است.
کمیسیون ماده 11 تعزیرات حکومتی مربوط به چه دستگاهی است؟
این کمیسیون توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام تهیه شده است. رئيس دانشگاه علوم پزشکي، رئيس سازمان نظام‌پزشکی و نماينده وزير بهداشت از جمله اعضایی هستند که باید نسبت به وقوع تمامی بندهای ذکر شده در این کمیسیون اقدام کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *