جستجو
Close this search box.

بررسی ماجرای لغو بازی دوستانه ایران و کانادا از منظر حقوق ورزشی

مطالب مرتبط

فهرست مطالب

لغو بازی دوستانه ایران و کانادا

ماجرای لغو بازی دوستانه ایران و کانادا این روزها تبدیل به یکی از موضوعات پرسروصدای بسیاری از محافل ورزشی شده است. داستان ازاین‌قرار است که فدراسیون‌‏های فوتبال ایران و کانادا باهدف آماده‌‏سازی تیم‌‏های ملی خود برای حضور قدرتمند در جام جهانی 2022 قطر، تصمیم به برگزاری یک بازی دوستانه در تاریخ 5 ژوئن (بامداد 16 خرداد) در کشور کانادا گرفتند و در همین راستا یک قرارداد بین دو فدراسیون مذکور امضا شد. درحالی‌که مسئولان فدراسیون فوتبال ایران مشغول تهیه مقدمات سفر به کانادا و اخذ ویزا برای کادر تیم ملی بودند، فدراسیون فوتبال کانادا با صدور بیانیه‌‏ای اعلام کرد که این بازی لغو شده است. متن بیانیه پس از لغو بازی دوستانه ایران و کانادا ازاین‌قرار بود: «فدراسیون کانادا با حسن نیت تلاش می‏کند که برای آمادگی تیم ملی مردان خود جهت حضور در جام جهانی قطر 2022، اطمینان حاصل کند.

در هفته گذشته، وضعیت غیرقابل‌دفاع ژئوپولتیکِ (سیاست جغرافیایی) میزبانی از ایران، به میزان قابل‌توجهی تفرقه ایجاد کرد و در واکنش به آن، این مسابقه لغو شد. ما عوامل بیرونی را در انتخاب حریف مناسب، در فرایند اولیه خود در نظر گرفته‏‌ایم، تلاش خواهیم کرد حرکت روبه‌جلو را بهتر انجام دهیم. ما سخت در تلاشیم یک حریف جایگزین پیدا کنیم و به همه خریداران بلیت اطلاع داده شد که مبلغ پرداخت‌شده را عودت می‏دهیم.»

پس‌ازاین بیانیه موجی از اعتراض‏‌ها از سوی مسئولان فدراسیون فوتبال و دراگان اسکوچیچ، ایجاد شد و نیز کارشناسان حقوق ورزشی دیدگاه‌‏های خود را در این زمینه بیان کردند. یکی از اقدامات مرسوم درزمینهٔ انعقاد قراردادهای بین‌‏المللی این است که طرفین پیش از امضای قرارداد اصلی، یک قرارداد دیگری به نام NDA (A non-disclosure agreement) امضا می‏کنند. این قرارداد درواقع جهت ایجاد تعهد برای عدم افشای اطلاعات و جزئیات قرارداد اصلی، منعقد می‏گردد. قرارداد امضاشده مابین فدراسیون ایران و کانادا هم حاوی ویژگی محرمانه است و انتشار این قرارداد از سوی ایران می‏تواند تبعات بدی را به دنبال داشته باشد. از طرف دیگر غیرقابل‌انتشار بودن این قرارداد کار را برای بررسی دقیق آن از منظر حقوق ورزش دشوار می‏کند؛ چراکه هیچ‌کس به مفاد و جزئیات این قرارداد و توافقات میان طرفین، آگاه نیست.

لغو بازی دوستانه ایران و کانادا

پیامد لغو بازی دوستانه ایران و کانادا

به‌طورکلی بر اساس قوانین بین‌‏المللی ازجمله قانون سوئیس (که یکی از منابع مورد استناد فیفا و CAS  (دیوان داوری بین‌‏المللی) است) در خصوص فسخ قراردادهای مرتبط با بازی‏‌های دوستانه ملی، دو حالت را می‏توان متصور شد.

1- دو کشور توافق می‏کند که در صورت فسخ یک‌طرفه قرارداد، مبلغ مشخصی به‌عنوان جریمه پرداخت شود

2- این مبلغ مشخص نمی‏‌شود و مقام رسیدگی‌کننده به دعوا با توجه به اراده طرفین اوضاع‌واحوال حاکم بر قرارداد، لزوم پرداخت غرامت را استنباط می‏کند و مبلغی را به‌عنوان جریمه تعیین می‏کند.

محمد جماعت مدیر رسانه‏ای تیم ملی، دریکی از مصاحبه‏‌های خود اعلام نمود:

«در قرارداد میان طرفین، مبلغی به‌عنوان غرامت گنجانده نشده است؛ چراکه هزینه‏‌ها و درآمدهای طرفین متفاوت است. فدراسیون فوتبال ایران جمع درآمدها و هزینه‏‌های خود را به‌عنوان مبلغ غرامت از این فدراسیون پیگیری خواهد کرد».

از مدت‏‌ها پیش مسئولان فدراسیون فوتبال و نزدیکان به تیم ملی، اعلام کردند که فدراسیون فوتبال کانادا قرار است درازای برگزاری این بازی دوستانه، چهارصد هزار دلار به ایران بپردازد. لغو این بازی، علاوه بر خسارت چهارصد هزار دلاری، فرصت دو بازی دوستانه را (بازی با تیم ملی کانادا و تیم ملی اکوادور که قرار بود هر دو بازی در کشور کانادا برگزار گردد) از تیم ملی ایران گرفت. ضمن اینکه این اقدام، برنامه‏‌ریزی جهت آماده‏‌سازی تیم ملی ایران را در طولانی‏ترین FIFADay قبل از جام با مشکل مواجه ساخت. یکی از مهم‏ترین پیامدهای منفی لغو بازی دوستانه ایران و کانادا و این فسخ یک‌جانبه، خدشه‏‌دار کردن اعتبار فوتبال ایران در مجامع بین‏‌المللی بود. به صورتی که پس‌ازاین اتفاق، تیم ملی دریافتن یک رقیب دوستانه جایگزین، دچار مشکل شد.

مجموع خسارات نامبرده و لغو سیاسی بازی، دلایلی است که مسئولان ایران را مجاب کرده است تا به دنبال شکایت از فدراسیون فوتبال کانادا باشند. چنانچه در قرارداد منعقده میان ایران و کانادا به میزان وجه التزام و مبلغ غرامت ناشی از لغو بازی‏های دوستانه‏‌ای که قرار بود ایران در این کشور انجام دهد، اشاره‌ شده باشد، مطالبه این غرامت کار پیچیده‏‌ای نیست. همچنین در حالتی که مبلغ غرامت در قرارداد ذکر نشده باشد، ولی از اوضاع‌ و احوال حاکم بر قرارداد و اراده دو طرف، لزوم پرداخت غرامت (در صورت لغو بازی یا بازی‏های دوستانه) استنباط شود، مقام رسیدگی‌کننده بنا به تشخیص خود و با توجه به مواردی همچون زیان چهارصد هزار دلاری ایران و خدشه‌دار شدن اعتبار فدراسیون آن، از دست رفتن فرصت آماده‏‌سازی در طولانی‏ترین فیفا دیِ قبل از جام جهانی و… مبلغی را تعیین می‏کند و به آن حکم می‏دهد.

لازم به ذکر است که اگر ایران و کانادا در قراردادی که منعقد شد، لزوم پرداخت هرگونه غرامت در صورت لغو بازی یا بازی‏های دوستانه را نفی کرده باشند، غرامت قابل مطالبه نیست چون این درخواست، برخلاف توافق طرفین است. درصورتی‌که طرفین قرارداد مرجع صالح برای حل اختلاف را معین نکرده باشند، قانوناً پرونده ابتدا در فیفا و سپس در دیوان داوری بین‏‌المللی قابل‌طرح است.

ذکر این نکته ضروری است که تشخیص نهاد یا فرد لغو کننده بازی اهمیت فراوانی دارد. چنانچه خود فدراسیون کانادا بازی را لغو نموده باشد، شخصاً محکوم به پرداخت غرامت خواهد شد ولی اگر شخص ثالثی (همچون اسپانسر یا اسپانسرهای‏ مالی رویداد موردنظر) موجب لغو بازی شده باشد، الزامات و تبعات ناشی از لغو بازی، گریبان گیر او خواهد شد

فدراسیون فوتبال ایران نباید در شکایت از کانادا به خاطر لغو بازی دوستانه ایران و کانادا عجله کند. بهترین راه این است که کمیته‏ای متشکل از مثلاً سه حقوقدان مسلط به حوزه‏‌های مختلف حقوقی همچون حقوق قراردادها، حقوق بین‌‏الملل، حقوق فوتبال و… ایجاد گردد. برای اطمینان از صلاحیت حقوقدانان انتخابی، می‌توان حضور آن‌ها در کمیته را منوط به تأییدیه وزارت ورزش و جوانان و نیز فدراسیون فوتبال کرد. این کمیته می‏بایست با بیشترین سرعت و دقت ممکن قرارداد منعقده را بررسی نماید. سپس اقدامات حقوقی لازم ازجمله تنظیم شکایت‏نامه را متناسب با شرایط مقرر در قرارداد، انجام دهد. تعداد سه نفر، ازآن‌جهت معقول است که هم همفکری و تشریک مساعی متناسب صورت می‏گیرد. همچنین تعداد آنقدر زیاد نیست که اصل محرمانگی قرارداد را مورد خدشه قرار دهد.

نقش وکلای حقوقی در تنظیم قرارداد بازی‌ها و لغو بازی دوستانه ایران و کانادا

در آخر لازم به یادآوری است که فدراسیون‏های ورزشی و بالأخص فدراسیون‏ فوتبال می‏بایست درروند تدوین و امضای قراردادهای بین‏‌المللی خود تجدیدنظر نمایند. در بسیاری از مواقع مسئولان فدراسیون‏ها در تنظیم قراردادهای بین‏‌المللی، مقامات و بخش‌‏های حقوقی را در جریان امور قرارداد نمی‏گذارند و بدون مشورت، اقدام به امضای قرارداد می‏نماید و پس از آن‌که فاجعه‏‌ای بین‏‌المللی رخ داد با توسل به بخش حقوقی، انتظار معجزه دارند.

لغو بازی دوستانه ایران و کانادا

کی از مهم‏ترین شاهد مثال‏ها در این مسئله، قرارداد فاجعه‌‏بار مارک ویلموتس سرمربی سابق تیم ملی فوتبال ایران است. اشتباهاتی اساسی که هزینه‏‌ای بالغ‌بر 6 میلیون یورو به ایران تحمیل کردپیشنهاد می‏‌شود که زین پس در هرگونه قرارداد بین‏‌المللی از مشاوره‌‏های تخصصی حقوق‏دان‏‌های حاذق در امر حقوق فوتبال استفاده شود. ضمن اینکه نگارش قراردادها به زبان انگلیسی مسئله‌‏ای است که نباید بی‏‌توجه از آن گذشت. به خاطر دارید که یکی از بند‏های عجیب مورد استناد ویلموتس جهت درخواست غرامت از ایران آن بندی است که به پرداخت 3 ماه غرامت از سوی فدراسیون ایران اشاره می‏کند. در انتهای این بند یک عبارت کوتاه آمد که عبارت بود از or certain fee  (یک مبلغ مشخص). عدم توجه به بار حقوقی این سه کلمه و عدم تسلط امضاکنندگان قرارداد به معنای انگلیسی این عبارت موجب شد که ویلموتس به‌جای مطالبه 3 ماه غرامت، درخواست پرداختی 6 میلیون یورویی داشته باشد.

به‌این‌ترتیب مهم‏ترین مسئله در انعقاد قراردادهای آتی استفاده از نیروی حقوقی زبده و آشنا به زبان انگلیسی است. چه‌بسا اگر در فرایند تدوین قرارداد میان ایران و کانادا افرادی مسلط به حقوق فوتبال دخیل بودند. حتماً در متن قرارداد مبلغ غرامت در صورت فسخ یک‌طرفه و نیز مرجع حل اختلافات احتمالی را می‏گنجاندند تا فدراسیون فوتبال نتواند منجر به لغو بازی دوستانه ایران و کانادا شود. این اتفاق ایران را از یکی از بهترین فرصت‏‌های آماده‌‏سازی جهت حضور در جام جهانی، محروم کرد.

موسسه حقوقی دادیستا یکی از معدود مؤسسات حقوقی است که در حوزه حقوق ورزش و ازجمله حقوق فوتبال کار می‏کند. به صورتی که یکی از دپارتمان‏‌های تخصصی این موسسه، مربوط به حقوق ورزش است. تجربه موفق این موسسه در پرونده‌‏های مختلف ورزشی نشان‌دهنده استفاده از بهترین حقوقدانان و وکلای متخصص در این زمینه است. این موسسه آمادگی خود را جهت ارائه مشاوره تخصصی حقوقی به فدراسیون‏‌های ورزشی و نیز افراد درگیر با ورزش حرفه‏‌ای اعلام می‌‏نماید.

‫0/5 ‫(0 نظر)

درخواست خدمات

سوالات متداول

دلیل لغو بازی دوستانه ایران و کانادا چه بود؟
پس از لغو بازی دوستانه ایران و کانادا، کانادا بیانه‌ای منتشر کرد که متن آن از این قرار بود: «فدراسیون کانادا با حسن نیت تلاش می‏کند که برای آمادگی تیم ملی مردان خود جهت حضور در جام جهانی قطر 2022، اطمینان حاصل کند. در هفته گذشته، وضعیت غیر قابل دفاعِ ژئوپولتیکِ (سیاست جغرافیایی) میزبانی از ایران، به میزان قابل توجهی تفرقه ایجاد کرد و در واکنش به آن، این مسابقه لغو شد. ما عوامل بیرونی را در انتخاب حریف مناسب، در فرایند اولیه خود در نظر گرفته‏‌ایم، تلاش خواهیم کرد حرکت رو به جلو را بهتر انجام دهیم. ما سخت در تلاشیم یک حریف جایگزین پیدا کنیم و به همه خریداران بلیط اطلاع داده شد که مبلغ پرداخت شده را عودت می‏دهیم.»
فسخ قراردادهای دوستانه ملی چه پیامدهایی به دنبال دارد؟
در خصوص فسخ قراردادهای مرتبط با بازی‏‌های دوستانه ملی، دو حالت را می‏توان متصور شد. یا دو کشور توافق می‏کند که در صورت فسخ یک طرفه قرارداد، مبلغ مشخصی به عنوان جریمه پرداخت شود یا آنکه این مبلغ مشخص نمی‏‌شود و مقام رسیدگی کننده به دعوا با توجه به اراده طرفین اوضاع و احوال حاکم بر قرارداد، لزوم پرداخت غرامت را استنباط می‏کند و مبلغی را به عنوان جریمه تعیین می‏کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *