جستجو
Close this search box.

رجیستری موبایل و مجازات تخلف در طرح رجیستری چیست؟

مطالب مرتبط

فهرست مطالب

رجیستری موبایل به این مفهوم است که از طریق سامانه همتا اصالت کالای ارتباطی مورد تأیید قرار بگیرد. اجرای این طرح در جهت جلوگیری از ورود کالاهای قاچاق ارتباطی به کشور ازجمله تبلت و گوشی است.

زمانی که یک دستگاه سیم کارت خور اعم از موبایل یا تبلت نتواند در طرح رجیستری مورد تأیید قرار بگیرد و از سامانه همتا مجوز خدمات و سرویس را دریافت نکند، تنها به مدت 30 روز کارکرد دارد و می‌تواند از اپراتورهای داخلی خدمات موردنظرش را دریافت کند. پس از پایان یک ماه این دستگاه غیرقابل استفاده خواهد شد.

شناسه IMEI چیست؟

مطمئناً همه ما در مورد شناسه MEI شنیده‌ایم یا آن را بر روی پک موبایل مشاهده کرده‌ایم. این شناسه برگرفته از عبارت International Mobile Equipment Identity است. این عبارت به معنای شناسه بین‌المللی و تشخیص هویت موبایل است.

هر شناسه عددی برای گوشی‌های همراه به شکل منحصربه‌فرد وجود دارد که باعث می‌شود گوشی موردنظر از سایر گوشی‌ها متمایز باشد.

 «IMEI یک شماره استاندارد 14 رقمی است که رقم پانزدهم را برای تأیید کل رشته قرار می‌دهند. دلیل اصلی کدگذاری این است که هر دستگاه گوشی همراه به‌وسیله شماره منحصربه‌فرد خود شناسایی شود.»

رجیستری موبایل

در برخی موارد مشاهده می‌شود که رقم شانزدهم ارائه‌شده حاوی اطلاعاتی است که به نرم‌افزار گوشی موبایل مربوط می‌شود و با عنوان IMEISV مشهور است.

درواقع این ویژگی شبیه به پلاک گذاری اتومبیل است. شناسه IMEI از شماره سیم کارت شما مجزا است و امکان تغییر آن وجود ندارد.

هنگامی‌که به یک شبکه متصل شود جهت فعال‌سازی سرویس هر دو عدد را ثبت و ضبط می‌کنند. درصورتی‌که گوشی شما ربوده یا گم شود می‌توانید با اپراتور خود تماس گرفته و آن را پیدا کنید. درصورتی‌که از قابلیت‌های این کد بی‌اطلاع بوده‌اید لازم است حتماً کد گوشی را در یک جای امن نگهداری کنید. می‌توانید کد را به‌صورت چاپ‌شده ثبت کنید.

رجیستری موبایل چیست؟

همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم طرح رجیستری سامانه همتا باهدف اجرای ثبت دستگاه‌هایی انجام می‌گیرد که دارای سیم کارت هستند. درواقع راه‌اندازی سایت رجیستری موبایل جهت مبارزه با سیستم قاچاق گوشی‌های همراه صورت گرفته است. این طرح را باهدف حمایت از واردات قانونی این دستگاه‌ها و کاربران آن‌ها است.

در طرح رجیستری موبایل تنها گوشی‌های موبایلی فعال می‌شوند که به‌وسیله گمرک وارد ایران می‌شوند. به همین دلیل است که احتیاج به شناسه IMEI وجود دارد.

طرح رجیستری سامانه همتا به‌عنوان سرویس ارائه‌کننده خدمات و مدیریت تجهیزات ارتباطی است. این سامانه در جهت رجیستری کردن گوشی‌های همراه طراحی شده است. در سایت، رجیستری گوشی برای هر دستگاه سیم کارت تعریف‌شده است. این سیم کارت متعلق به مالک دستگاهی است که رجیستری شده است. از دیگر خدمات این سیستم می‌توانیم به انتقال مالکیت، استعلام اصالت و… اشاره‌کنیم.

رجیستری موبایل

چرا باید طرح رجیستری را اجرا کرد؟

طرح رجیستری گوشی‌های همراه دارای مزایای مهمی است که در موارد زیر به آن‌ها اشاره شده است:

  1. در وهله اول اجرای این طرح باعث می‌شود که واردات گوشی‌های همراه به شکل قانونی انجام بگیرد و فقط با استفاده از خدمات پس از فروش مناسب و گارانتی معتبر انجام بگیرد. باوجوداین طرح درصورتی‌که مشکلاتی رخ بدهد خریداران می‌توانند اشکالات دستگاه‌های خریداری‌شده را به شکل کاملاً قانونی پیگیری کنند.
  2. دومین مزیتی که طرح رجیستری موبایل برای مصرف‌کنندگان وجود دارد این است که دستگاه‌های موبایل که به شکل وارداتی به کشور وارد می‌شوند باید به شکل کاملاً اجباری تحت تست SAR قرار بگیرند. بر اساس این تست مشخص می‌شود که آیا گوشی‌های واردشده دارای میزان تشعشعات مجاز هستند یا خیر. با این تفاسیر دستگاه‌های ورودی نمونه‌گیری می‌شوند و تحت کنترل و نظارت مقررات و ارتباطات رادیویی قرار می‌گیرند.
  3. علاوه بر این اجرای طرح رجیستری به‌عنوان یک درآمد برای دولت به شمار می‌رود. دولت می‌تواند از طریق واردات گوشی‌های موبایل به‌وسیله گمرک کسب درآمد داشته باشد. نکته دیگری که در رابطه با اجرای این طرح وجود دارد جلوگیری از واردات گوشی‌های تقلبی و بی‌کیفیت است دیگر امکان ورود برندهای تقلبی وجود ندارد و گوشی‌های موجود در بازار از کیفیت بالایی برخوردار هستند.

مجازات تخلف در طرح رجیستری موبایل چیست؟

دور زدن طرح رجیستری به‌عنوان یک جرم محسوب می‌شود. جالب است بدانید که همه فعل‌وانفعالات مربوط به دستگاه‌هایی که از سیم کارت استفاده می‌کنند، به شکل دائمی به‌وسیله سامانه بررسی تخلفات طرح رجیستری موردبررسی قرار می‌گیرد. درصورتی‌که هر نوع رفتار غیرعادی یا مشکوکی انجام بگیرد، در کوتاه‌ترین زمان ممکن به شکل کاملاً سیستماتیک و بدون دخالت انسان مشخص می‌شود. درصورتی‌که تخلف موردنظر محرز گردد بدون تلف کردن وقت با آن برخوردی مناسب تخلف انجام می‌گیرد.

سامانه همتا به خریداران گوشی‌های همراه توصیه می‌کند درصورتی‌که قصد خرید گوشی دارند برای اینکه از متضرر شدن خود جلوگیری کنند، پیش از اینکه اقدام به خرید دستگاه موردنظر نمایند برای استعلام اصالت به‌وسیله #۷۷۷۷* اقدام کنند. ضروری است که برند و مدل را حتماً ذکر کنید و زمانی که پاسخ استعلام را دریافت کردید آن را با مدل و برند دستگاه موردنظر مطابقت دهید. درصورتی‌که هر نوع مغایرتی را مشاهده کردید بهتر است از خرید صرف‌نظر نمایید.

رفع مشکلات قضایی در رجیستری موبایل

چنانچه به هنگام رجیستری کردن تلفن همراه خود به مشکلات قضایی برخوردید، میتوانید از طریق وکیل گمرک این مشکلات را برطرف نمایید.

 ممکن است برخی از افراد بدون اینکه از جعلی بدون شناسه اطلاع داشته باشند اقدام به خرید گوشی همراه کنند. این افراد مسلماً مبلغ زیادی را متضرر می‌شوند که با مراجعه سازمان حمایت حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و سازمان تعزیرات حکومتی نسبت به احقاق حقوق ازدست‌رفته خود اقدام به ثبت و تنظیم شکوائیه نمایند.

رجیستری موبایل

طبق ماده ۳۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و همچنین بندهای الف و ب از ماده ۶ قانون جرائم رایانه‌ای، هرکس مرتکب جعل شناسه گوشی تلفن همراه (IMEI) شود، مجرم شناخته‌شده و مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

«مجازاتی که برای این افراد در نظر گرفته‌شده است به شکل نقدی و حبس است؛ یعنی مرتکبین به جرم بر اساس اعمالی که انجام داده‌اند به 1 تا 5 سال حبس و جریمه نقدی به مبلغ بیست تا یکصد میلیون ریال می‌کنند.»

قوانین طرح رجیستری برای موبایل‌های مسافرتی

یکی از سؤالاتی که همواره در کنار طرح رجیستری موبایل مطرح می‌شود این است که تکلیف موبایل‌های مسافرتی چیست؟ در ابتدای امر باید بدانید که ورود همه دستگاه‌های موبایل در برندهای مختلف به کشور مجاز است؛ اما بر اساس قوانین گمرکی هر مسافر فقط امکان دارد یک دستگاه موبایل را با خود به کشور وارد کند.

واردات تعداد بیشتر دستگاه موبایل مربوط به کسانی است که از سوی وزارت صنعت مجوز دارند یا دارای کارت بازرگانی هستند. درواقع ورود موبایل‌های مسافرتی به کشور در دو حالت است. در وهله اول افرادی هستند که کمتر از 30 روز در ایران اقامت دارند. این افراد نیاز به پرداخت هزینه گمرکی ندارند. به این دلیل که در این دوره که با عنوان دوران خاکستری است، خدمات مخابراتی و موبایلی شامل آن‌ها نخواهد شد.

« درصورتی‌که فرد قصد داشته باشد موبایل موردنظر را هدیه بدهد یا قصد داشته باشد بیشتر از 30 روز اقامت داشته باشد باید عوارض گمرک را پرداخت کند.»

مشاوره با وکیل برای حل مشکلات رجیستری موبایل

رجیستری کردن مانند هر موضوع دیگری با جرائم و مشکلات روبرو خواهد شد. ممکن است افراد در هنگام خریدوفروش یا در زمان رجیستری کردن و یا در هنگام واردات گوشی‌های همراه دچار مشکل شوند. با توجه به جدید بودن این قانون مطمئناً شما نسبت به این موارد آگاهی چندانی ندارید. درصورتی‌که قصد دارید برای هر موضوعی مربوط به رجیستری به مراکز قانونی مراجعه کنید لازم است با یک وکیل حرفه‌ای و متخصص در این زمینه مشورت نمایید.

گروه دادیستا با در اختیار داشتن وکلای باتجربه و خبره این امکان را به شما می‌دهد که در پیشبرد پرونده مربوط به رجیستری مسیر درست را انتخاب کنید. با توجه به‌تازگی داشتن این موضوع ممکن است فروشندگان و واردکنندگان گوشی‌های همراه دچار اشتباهات سهوی شوند. درصورتی‌که بدون مشورت با وکیل به دادگاه مراجعه کنید امکان محکوم شدن شما بسیار است.

موسسه حقوقی دادیستا با توجه به دانش بروزی که درزمینهٔ امور قضایی دارند شما را در این مسیر یاری می‌کنند و شانس برنده شدن در پرونده را افزایش می‌دهند؛ بنابراین بهتر است در صورت بروز هر نوع مشکلی در این زمینه از مشاوره وکیل‌های حرفه‌ای این گروه بهره‌مند شده و نهایت استفاده را ببرید. تجربه نشان داده است که مشاوره در امور حقوقی شانس موفق شدن افراد را افزایش می‌دهد.

‫0/5 ‫(0 نظر)

درخواست خدمات

سوالات متداول

طرح رجیستری چیست؟
طرح رجیستری سامانه همتا باهدف اجرای ثبت دستگاه‌هایی انجام می‌گیرد که دارای سیم کارت هستند و اصالت کالای ارتباطی را بررسی میکند.
شناسه IMEI چیست؟
IMEI یک شماره استاندارد 14 رقمی است که رقم پانزدهم را برای تأیید کل رشته قرار می‌دهند. دلیل اصلی کدگذاری این است که هر دستگاه گوشی همراه به‌وسیله شماره منحصربه‌فرد خود شناسایی شود.
قانون طرح رجیستری برای موبایل‌های مسافرتی چیست؟
درصورتی‌که فرد قصد داشته باشد موبایل موردنظر را هدیه بدهد یا قصد داشته باشد بیشتر از 30 روز اقامت داشته باشد باید عوارض گمرک را پرداخت کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *