جستجو
Close this search box.

جرم حمل و نگه داری اسلحه و انواع سلاح گرم

مطالب مرتبط

فهرست مطالب

Carrying a weapon

بر اساس قانون ایران حمل بدون مجوز و غیرقانونی انواع سلاح، جرم محسوب می شود. این مجازات با توجه به نوع سلاح غیرمجاز و نحوه استفاده از آن متفاوت خواهد بود. آیا یا تعریف و انواع سلاح سرد و مهمات و سلاح گرم آشنا هستید؟ آیا مجازات حمل نگهداری غیرقانونی سلاح را می‌دانید؟ یا با جرم حمل اسلحه آشنایی دارید؟ با ما همراه شوید تا به‌طور کامل به سؤال‌های شما پاسخ دهیم.

سلاح چیست؟

طبق تعریف، سلاح به چیزی گفته می‌شود که از آن برای جنگیدن و نزاع استفاده شود. معنی این واژه می‌تواند با توجه به زمان و مکان و عرف تغییر پیدا کند. برای مثال ممکن است چیزی که در یک کشور سلاح به شمار می‌رود، در یک کشور و قاره دیگر ممنوعیتی نداشته باشد.

ضرورت وضع قانون برای جرم حمل اسلحه

در یک جامعه قوانین و مقررات به دنبال حفظ امنیت و آرامش افراد است. طبیعی است که اگر در یک کشور قوانین سخت‌گیرانه‌ای در خصوص قاچاق اسلحه و استفاده از آن وضع نشود، در مدت کوتاهی جامعه دچار هرج‌ومرج و ناامنی خواهد شد. درنتیجه قانون‌گذار برای حمل و نگهداری محدودیت‌های زیادی را در نظر و برای افراد قانون‌شکن مجازات سنگینی مانند حبس اعمال می کند. قانون حمل و نگهداری اسلحه در کشور ما آن‌قدر مهم است که هیچ شخصی حتی برای حفاظت جان خود و نزدیکانش مجاز به حمل اسلحه نیست و در صورت رفتار خلاف قانون مشمول قانون مجازات جرم حمل اسلحه خواهد شد.

شاید شما نیز ازجمله افرادی باشید که فکر کنید بهتر است همراه خود یا در وسیله نقلیه یک سلاح سرد همراه داشته باشید، اما آمارها نشان می‌دهد که حمل و نگهداری سلاح حدود 40 درصد قتل‌ها را شامل می‌شود. حدود 60 درصد این قتل‌ها نیز غیر عمد رخ‌داده است؛ یعنی فرد به خاطر عصبانیت کنترل خود را ازدست‌داده و از سلاح سرد یا گرم همراه خود استفاده کرده است.

چه مواردی به‌عنوان سلاح سرد و گرم شناخته می‌شوند؟

در ابتدای مطلب باید بدانیم که به چه مواردی سلاح سرد و چه مواردی سلاح گرم گفته می‌شود؟ سلاح سرد سلاحی است که استفاده از آن باعث ایجاد شعله، حرارت یا صدا نشده و اصابت آن با بدن می‌تواند منجر به بروز مشکلات و آسیب‌هایی مانند خونریزی، پارگی، ازکارافتادگی موقت، دائم و یا حتی فوت شخص شود. سلاح‌هایی مانند چاقو و قمه، پنجه‌بوکس و شمشیر جز سلاح سرد به شمار می‌رود. همچنین سلاح‌هایی که در نیروهای مسلح برای دفاع شخصی و نبرد تن‌به‌تن مورداستفاده قرار می‌گیرند، مانند تیر و کمان، کارد سنگر و سرنیزه نیز جز سلاح سرد به شمار می‌روند.

جرم حمل اسلحه

سلاح گرم سلاحی است که در آن از نیروی گاز باروت استفاده می‌شود. این سلاح‌ها البته به‌صورت دستی نیز قابل‌استفاده هستند. در سلاح گرم، گلوله‌ها که عامل اصلی آسیب‌دیدگی هستند، به‌صورت تکی و یا رگبار به سمت هدف پرتاب می‌شوند. استفاده از این سلاح نیز می‌تواند منجر به فوت، ازکارافتادگی، خونریزی و پارگی اعضای بدن شود. سلاح گرم را به سه دسته سلاح گرم سبک، سلاح گرم نیمه سبک و سلاح گرم سنگین تقسیم‌بندی می‌کنند. سلاح گرم نیز ازنظر نحوه استفاده به دودسته سلاح خودکار و غیر خودکار دسته‌بندی می‌شود. در نوع خودکار آن، با یک‌بار فشردن ماشه، اسلحه به تیراندازی ادامه می‌دهد. بعد از یک بار استفاده از این سلاح و تیراندازی برای راه اندازی مجدد، باید ماشه را یک‌بار دیگر کشید.

سلاح گرم دارای مجوز

در کنار این مسئله که حمل، نگهداری و استفاده از سلاح سرد و گرم جرم محسوب می‌شود، سلاح‌های گرمی نیز وجود دارند که می‌توان برای آن‌ها مجوز تهیه‌کرده و به‌صورت قانونی از آن‌ها استفاده کرد. سلاح شکاری مانند پران ازجمله سلاح‌هایی است که استفاده و نگهداری از آن حتماً نیازمند داشتن مجوز با تاریخ معتبر است. طبیعی است که این سلاح به‌هیچ‌عنوان نباید برای انسان و در جامعه مورداستفاده قرار گیرد و شامل قوانین جرم حمل اسلحه می شود. استفاده از آن تنها برای شکار برخی از حیوانات مجاز است. پس از اتمام مدت مجوز سلاح، دارندگان آن باید نسبت به تمدید زمان آن اقدام کنند. درصورتی‌که فرد تا 3 ماه پس از اتمام زمان، آن را تمدید نکند، اسلحه غیرمجاز به شمار رفته و فرد باید نسبت به پرداخت جریمه 1 میلیون تا 2 میلیون تومان اقدام نماید.

لازم به ذکر است که دارندگان سلاح‌های شکاری اجازه هیچ‌گونه تغییر در آن را ندارند و انجام این کار جرم به شمار می‌رود. بر اساس ماده 10 قانون «هرکس مبادرت به تغییر لوله، کالیبر و آلات متحرک هر نوع سلاح کند یا نشانه و آرم اسلحه را جعل کند، بر اساس قانون مجازات به پرداخت جزای نقدی 20 میلیون تا 80 میلیون ریال محکوم خواهد شد.»

جرم حمل اسلحه و مجازات حمل سلاح گرم چیست؟

جرم حمل اسلحه گرم و استفاده از آن، همان‌طور که در قسمت بالا نیز به آن اشاره شد، با توجه به نوع اسلحه و استفاده از آن می‌تواند متفاوت باشد. قانون مجازات برای حمل و نگهداری سلاح گرم به‌صورت زیر است:

  • مجازات حمل سلاح گرم سبک غیر خودکار، قطعات مؤثر یا مهمات آن، از 6 ماه لغایت 2 سال حبس و یا پرداخت جزای نقدی از 20 میلیون تا 80 میلیون ریال است.
  • مجازات حمل سلاح گرم سبک خودکار، قطعات مؤثر یا مهمات آن، از 2 سال لغایت 5 سال حبس است.
  • مجازات حمل سلاح گرم سنگین و نیمه سنگین، قطعات مؤثر یا مهمات آن، از 5 سال لغایت 10 سال حبس است.

مجازات حمل سلاح سرد چیست؟

ممکن است این سؤال برای شما پیش‌آمده باشد که آیا حمل و نگهداری سلاح سرد نیز جرم محسوب می‌شود یا صرفاً استفاده از آن‌ها باعث اعمال قانون مجازات خواهد شد؟ بر اساس ماده 4 قانون مجازات، خرید، حمل و نگهداری سلاح سرد و گرم تفاوتی با یکدیگر نداشته و بر اساس ماده 6 قانون، مجرم به حبس از 91 روز تا 6 ماه و پرداخت جزای نقدی از 1 میلیون تا 2 میلیون تومان محکوم خواهد شد. البته این موارد با توجه به درجه تشدید جرم، مجزا بوده و مجازات مخصوص به خود را شامل خواهد شد. لازم به ذکر است که اگر تعداد اسلحه از یک عدد بیشتر باشد، برحسب مورد یک درجه تشدید خواهد شد.

جرم حمل اسلحه

محاربه چیست و محارب چه کسی است؟

یکی از موارد مهم در قانون جرم حمل اسلحه، محاربه است. محاربه به معنای کشیدن هرگونه سلاح اعم از سرد یا گرم که به‌قصد جان، مال یا ناموس مردم و به‌منظور ایجاد ناامنی کشیده شود، اطلاق می‌شود. لازم به ذکر است که منظور از مردم، عموم افراد و ایجاد ناامنی در محیط عمومی است؛ به‌عبارت‌دیگر اگر یک فرد با قصد و انگیزه تنها بر روی یک یا تعداد خاصی از افراد اسلحه بکشد و عمل او جنبه عمومی نداشته باشد و یا به‌سوی مردم اسلحه بکشد اما به دلیل ناتوانی منجر به سلب امنیت عمومی نشود، محارب شناخته نخواهد شد. طبق قانون اساسی بر اساس نوع جرم، قاضی می‌تواند برای محارب یکی از 4 مجازات زیر را در نظر بگیرد:

  • قطع دست راست و پای چپ
  • اعدام
  •  تبعید
  • به صلیب کشیدن

مجازات قاچاق انواع سلاح غیرقانونی

 علاوه بر حمل و نگهداری اسلحه، قاچاق آن نیز جرم محسوب شده و مانند جرم حمل اسلحه، شامل مجازات خواهد بود. بر اساس ماده 5 قانون، قاچاق و خریدوفروش سلاح مجازات زیر را به دنبال خواهد داشت:

  • انواع سلاح‌های شکاری، سلاح سرد جنگی و انواع مهمات و قطعات آن‌ها از 6 ماه تا 2 سال حبس به همراه خواهد داشت.
  • سلاح‌های سبک گرم غیر خودکار و انواع مهمات و قطعات آن‌ها از 2 تا 5 سال زندان به همراه خواهد داشت.
  • سلاح‌های سبک گرم خودکار، انواع مهمات و قطعات آن‌ها از 5 تا 10 سال زندان به همراه خواهد داشت.
  • سلاح‌های گرم سنگین و غیر سنگین، انواع مهمات و قطعات آن‌ها از 10 تا 15 سال حبس به همراه خواهد داشت.

 

جرم حمل اسلحه

آیا جرم حمل اسلحه بخشودنی است؟

بر اساس قانون اگر مجرم با مأموران نیروی نظامی و انتظامی همکاری کرده و در کشف مهمات و شناسایی معاونین به آن‌ها کمک کند، به تشخیص مراجع قضایی رسیدگی‌کننده، می‌توان در مجازات محکومان تخفیف قائل شد. البته بهتر است از حمل و نگهداری سلاح خودداری کنید تا تحت هیچ شرایطی حتی زمانی که کنترل خود را از دست می‌دهید، از آن استفاده نکنید.

نقش وکیل در کاهش مجازات جرم حمل اسلحه

کمک از وکیل برای کاهش مجازات باید اولین و مهم‌ترین اقدام شما باشد. یک وکیل حرفه‌ای تمامی قوانین را در نظر میگیرد. او با با ارائه مدارکی دادگاه را قانع کند که کمترین مجازات را برای شما در نظر بگیرند. در موسسه حقوقی دادیستا 15 وکیل باتجربه و حرفه‌ای در حوزه جرائم کیفری، آماده خدمت‌رسانی به شما عزیزان هستند.

‫4.1/5 ‏‫(7 نظر)‬

درخواست خدمات

سوالات متداول

مجازات جرم حمل اسلحه چیست؟
بسته به نوع اسلحه (گرم سبک غیر خودکار،گرم سبک خودکار، گرم سنگین و نیمه سنگین)، مجازات این جرم از 6 ماه تا 10 سال حبس است.
مجازات جرم حمل سلاح سرد چیست؟
بر اساس ماده 4 قانون مجازات، خرید، حمل و نگهداری سلاح سرد و گرم تفاوتی با یکدیگر نداشته و بر اساس ماده 6 قانون، مجرم به حبس از 91 روز تا 6 ماه و پرداخت جزای نقدی از 1 میلیون تا 2 میلیون تومان محکوم خواهد شد. البته این موارد با توجه به درجه تشدید جرم، مجزا بوده و مجازات مخصوص به خود را شامل خواهد شد.
مجازات قاچاق اسلحه چیست؟
بسته به نوع اسلحه (شکاری، گرم سبک غیر خودکار،گرم سبک خودکار، گرم سنگین و نیمه سنگین)، مجازات این جرم از 6 ماه تا 10 سال حبس است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *