جستجو
Close this search box.

آیا می توان از بانک ها شکایت کرد؟

مطالب مرتبط

فهرست مطالب

Complain to the bank

اگر با بانک یا مؤسسات مالی به مشکلی حقوقی برخورده‌اید، خوب است بدانید که شکایت از بانک و مؤسسات مالی و اعتباری چه فرایندی دارد. چراکه بسیاری از افراد وقتی‌که یک‌طرف دعوا سازمان‌ها و نهادهای عظیمی مثل بانک‌ها باشند، شانس پیروزی خود در دعوای حقوقی را اندک می‌بینند و تصور می‌کنند که این مؤسسات و بانک‌ها به‌واسطه قدرت و ثروتی که در اختیار دارند، می‌توانند افراد عادی را در دادگاه به‌راحتی شکست دهند.

اما این تصور تا چه حد درست است؟ در این مطلب به پاسخ به این سؤال می‌پردازیم و خواهیم دید فرایند طرح شکایت از بانک یا مؤسسات مالی به چه شکل است و چگونه می‌توانید شانس پیروزی خود در یک دعوای حقوقی علیه بانک‌ها را افزایش دهید.

همه آن چیزی که باید در خصوص شکایت از بانک‌ها بدانید

زندگی همه ما به نحوی با بانک‌ها گره‌خورده است. از حساب‌های پس‌انداز گرفته تا اخذ تسهیلات و بسیاری از موارد دیگر که باعث شده تا قراردادهای حقوقی گوناگونی بین مشتریان و بانک‌ها حکم‌فرما شود؛ مانند هر قرارداد دیگری، در قراردادهای بانکی نیز این احتمال وجود دارد که یکی از طرفین مفاد قرارداد را نقض کند و اگر طرف خاطی بانک باشد، شما می‌توانید به‌عنوان مشتری برای احقاق حق خود علیه بانک اقدام به شکایت کنید.

بدیهی است که به دلیل ماهیت به‌خصوص بانک‌ها و مؤسسات مالی و شرایط قراردادهایی که بین این نهادها و مشتری عقد می‌شود، این نوع از شکایات با شکایات معمول که بین افراد حقیقی رخ می‌دهد تفاوت‌هایی دارد.

شکایت از بانک

آشنایی با این تفاوت‌ها به شما کمک می‌کند تا بتوانید دعاوی بانکی و مالی را از مسیر درست خود پیش ببرید. بله درست است که بانک‌ها سازمان‌هایی عریض و طویل و ثروتمند هستند که در نگاه اول به چالش کشیدن آن‌ها توسط یک مشتری ساده غیرممکن به نظر می‌‌رسد، اما در صورت آشنایی با روند طرح شکایت از بانک و بهره گرفتن از کمک یک وکیل دعاوی بانکی زبده و باتجربه، خواهید توانست تا شکایت خود از بانک را به نتیجه مطلوب برسانید و از تضییع حق خود جلوگیری کنید.

این‌ها کلیاتی هستند که در خصوص ثبت شکایت حقوقی از بانک و مؤسسات مالی باید بدانید؛ اما برای آگاهی از مسیر شکایت و ویژگی‌های یک وکیل بانکی خوب، شما را به مطالعه ادامه این مطلب دعوت می‌نماییم.

مسیر شکایت حقوقی از بانک‌ها چگونه است؟

شاید بسیاری ندانند که رسیدگی به اکثر پرونده‌های شکایت‌های بانکی، درواقع زیر نظر بانک مرکزی صورت می‌گیرد. چراکه رسیدگی به این دسته از پرونده‌ها باید به شکل تخصصی انجام بگیرد و قراردادهای بانکی ظرافت‌هایی دارند که آن‌ها را از سایر پرونده‌های حقوقی متمایز می‌کند. به همین دلیل است که نظارت بر همه بانک‌های دولتی و خصوصی و همچنین مؤسسات مالی اعتباری، با بانک مرکزی است و تخلفات بانکی این نهادها نیز توسط بانک مرکزی بررسی و رسیدگی می‌شود.

ازاین رو طبق قانون، بانک مرکزی همه بانک‌ها و مؤسسات مالی را مکلف کرده است تا یک واحد رسیدگی به شکایات تشکیل داده و فرایند پرونده‌های شکایت اقتصادی با سرعت و دقت بیشتری پیش بروند و مشتریان هرچه زودتر پاسخ موردنظر را دریافت کنند. حال این سؤال مطرح می‌شود که مسیر طرح شکایت از مؤسسات مالی یا بانک‌ها از کجا شروع می‌شود و به کجا ختم می‌شود؟ در اینجا به این سؤال پاسخ می‌دهیم:

  • شکایت به شعبه مرکزی

اولین گام برای دعاوی بانکی و مالی و ثبت شکایت از مؤسسات و بانک‌ها، مراجعه به شعبه مرکزی بانک یا موسسه موردنظر است. اکثر شکایات معمول از بانک‌ها مثل شکایات مربوط به سود بازپرداخت تسهیلات و یا مسدود کردن بخشی از تسهیلات اعطایی و حتی عدم رعایت ضوابط ابلاغی توسط بانک مرکزی، با مراجعه به شعبه مرکزی قابل‌پیگیری هستند.

شکایت از کارمندان یک بانک خاص نیز جزو مواردی است که می‌توانید در شعبه مرکزی آن را پیگیری کنید. در این شعب شما با مراجعه به قسمت رسیدگی به شکایات و باراهنمایی مسئولین مربوطه، می‌توانید پرونده شکایت خود را ثبت نمایید.

شکایت از بانک

  • شکایت به بانک مرکزی

اگر به هر دلیلی پرونده شکایت شما در شعبه مرکزی به شکل مطلوب پیش نرفت و یا با شکست مواجه شد،‌ شما همچنان می‌توانید موضوع شکایت را از طریق بانک مرکزی پیگیری کنید. همان‌طور که اشاره کردیم یکی از وظایف بانک مرکزی نظارت بر بانک‌ها و مؤسسات مالی است و بانک مرکزی می‌تواند انواع بانک‌های خصوصی و دولتی را نسبت به اجرای قوانین مکلف کند.

درنتیجه اگر حقی از شما توسط بانک ضایع‌شده باشد، بانک مرکزی آن را پیگیری کرده و در اسرع وقت پاسخ نهایی را به شما می‌دهد. برای ثبت شکایت در بانک مرکزی، هم می‌توانید به شکل حضوری اقدام کنید و هم با استفاده از وب‌سایت بانک مرکزی و مراجعه به صفحه شکایات، فرایند تشکیل پرونده را به شکل آنلاین انجام دهید.

  • شکایت به مرجع قضایی

اگرچه بسیاری از موضوعات موردبحث درزمینهٔ طرح شکایت از مؤسسات مالی و بانک‌ها توسط شعب مرکزی و نهایتاً بانک مرکزی قابل‌رسیدگی هستند، اما در مواردی پیش می‌آید که موضوع مورد شکایت در حیطه اختیارات بانک نیست و باید توسط مراجع قضایی به آن رسیدگی شود. به همین دلیل ممکن است هنگام طرح شکایت در شعب مرکزی و یا بانک مرکزی کارمند مربوطه این موضوع را به اطلاع شما برساند که بهتر است پرونده خود را از طریق مراجع قضایی پیگیری کنید.

بطور کلی براساس ماده 44 قانون پولی و بانکی کشور، یکی از مجازات زیر بانک متخلف درنظر گرفته می‌شود:

  1. تذکر بصورت کتبی به مدیران متلخف
  2. پرداخا جریمه نقدی بصورت روزانه تا 200 هزار ریال به ازای ایام تخلف
  3. عدم اجازه به کار و پرداختن به امور بانکی در بانک ها و موسسات بانکی و مالی متخلف بصورت موقت یا دائم

همچنین در بعضی موارد نیز بعد از ثبت شکایت در بانک مرکزی، اگر بانک مرکزی به این نتیجه برسد که رسیدگی به موضوع شکایت در حیطه اختیارات آن نیست، پرونده را به مرجع قضایی ارجاع داده و شما را از این موضوع آگاه می‌کند. درهرصورت می‌توانید با مشورت با یک وکیل بانکی قابل‌اعتماد، خیلی زودتر متوجه شوید که بهترین مسیر برای ثبت شکایت شما از بانک کدام است: بانک مرکزی و یا مرجع قضایی.

مدت‌زمان رسیدگی به شکایات بانکی

رسیدگی به هر یک از پرونده‌های شکایت بانکی طبیعتاً شرایط خاص خود را دارد و بسته به موضوع شکایت و حتی نوع بانک یا مؤسسات مالی، مدت‌زمان رسیدگی به آن متفاوت است؛ اما به‌طورکلی مطابق دستورالعمل بانک مرکزی، بانک باید در خصوص اقدامات خود حداکثر ظرف ۳۰ روز نسبت به وضعیت مورد اعتراض مشتری رسیدگی و پاسخ لازم را ارائه دهد. چنانچه بانک موردنظر در این مدت‌زمان تعیین‌شده پاسخ مناسبی به مشتری ارائه نداد، مشتری این حق را دارد تا دوباره شکایت خود را به جریان بیندازد و این شکایت را به بانک مرکزی نیز واصل نماید.

شکایت از بانک

چه شکایاتی مربوط به مجتمع ویژه رسیدگی به امور اقتصادی می‌شود؟

با توجه به حساسیت جرائم اقتصادی و باهدف رسیدگی جدی و سریع‌تر به پرونده‌های اقتصادی، دادسرای ویژه رسیدگی به جرائم پولی و بانکی در تهران با دادسرای ویژه جرائم اقتصادی تجمیع شده و به مجتمع ویژه رسیدگی به امور اقتصادی را تشکیل داده‌اند؛ اما این نهاد چه جرائمی را پوشش می‌دهد؟ به‌طور خلاصه تمرکز این مجتمع روی موارد زیر است:

  • ارشاء و ارتشاء (رشوه دادن و رشوه گرفتن)
  • اختلاس
  • اعمال‌نفوذ برخلاف حق و مقررات قانونی در صورت تحصیل (به دست آوردن) مال توسط مجرم یا دیگری
  • مداخله وزرا، نمایندگان مجلس و کارمندان در معاملات دولتی و کشوری
  • تبانی در معاملات دولتی
  • اخذ پورسانت (درصدانه) در معاملات خارجی
  • تعدیات (دست‌درازی و دست بردن) مأموران دولتی نسبت به دولت
  • جرائم گمرکی
  • جرائم مالیاتی
  • پول‌شویی
  • اخلال در نظام اقتصادی
  • تصرف غیرقانونی در اموال عمومی یا دولتی و یا تضییع (از بین بردن) آن
  • تحصیل (به دست آوردن) مال از طریق نامشروع (غیرقانونی)
  • جرائم موضوع فصل ششم قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران

بنابراین اگر مورد شکایت شما مربوط به یکی از موارد فوق می‌شود،‌ بهتر است به مجتمع ویژه رسیدگی به امور اقتصادی مراجعه کنید تا به شکل تخصصی موضوع شکایت موردبررسی قرار بگیرد.

وکیل بانکی کیست و چه وظایفی دارد؟

همان‌طور که از اسم آن مشخص است،‌ وکیل بانکی زیرمجموعه وکیل تجاری محسوب می‌شود و به‌طور تخصصی روی پرونده‌های بانکی کار می‌کند. درنتیجه وکلای بانکی با تمام پیچیدگی‌های قوانین حاکم بر قراردادهای بانکی آشنا هستند و برای کسانی که به دنبال پیگیری شکایت از بانک می‌باشند،‌ استفاده از خدمات وکیل بانکی ضروری است. جالب است بدانید که خود بانک‌ها نیز به‌عنوان یک نهاد عمومی، از وکیل بانکی برای دفاع از پرونده‌های حقوقی خود کمک می‌گیرند تا از حق آن‌ها در دادگاه دفاع کند.

شکایت از بانک

وظایف وکلای بانکی تمامی مواردی را که مربوط به تعهدات بانک و مشتری به یکدیگر می‌شوند پوشش می‌دهد. ازجمله این موارد می‌شود به قراردادهای دریافت وام در مقابله وثیقه، اشتباه در محاسبه دیرکرد وام، ابطال سود مازاد و سود مرکب، دعاوی ارزی، دعاوی مربوط به مزایده املاک در رهن بانک و… اشاره کرد. ازآنجایی‌که هرکدام از موارد ذکرشده مملو از قوانین پیچیده و ظرافت‌های قانونی هستند، رسیدگی به شکایات بانکی بدون استفاده از خدمات وکلای بانکی کاری بسیار دشوار خواهد بود.

به‌خصوص آنکه حتماً بانک موردنظر نیز از وکلای بانکی خود استفاده خواهد کرد و اگر شما به‌عنوان مشتری بدون وکیل متخصص در امور بانکی قصد پیشبرد پرونده خود را داشته باشید،‌ شانس موفقیت شما اندک خواهد بود و حتی ممکن است متحمل ضرر هنگفت شوید.

بهترین وکیل بانکی برای شکایت از بانک

برای طرح شکایت از بانک و پیگیری دعاوی بانکی و مالی باید از خدمات وکیلی استفاده کنید که آگاهی و تسلط کاملی روی قوانین و مقررات بانکی کشور داشته باشد. یکی از خدمات گروه حقوقی و داوری دادیستا، ارائه مشاوره برای پرونده‌های شکایت بانکی است.

فرقی ندارد که از چه بانک یا موسسه مالی و اعتباری و به چه دلیلی شکایت دارید، درهرصورت می‌توانید از وکلای باتجربه و ماهر دادیستا برای پیشبرد هرچه بهتر پرونده خود کمک بگیرید. وکلای بانکی متخصص در دادیستا به شما اطمینان می‌دهند تا بهترین و سریع‌ترین مسیر برای به نتیجه رساندن شکایت شما از بانک را پیداکرده و نتیجه نهایی را به نفع شما رقم بزنند.

‫5/5 ‫(1 نظر)

درخواست خدمات

سوالات متداول

چگونه می‌توان از بانک ها شکایت کرد؟
مرحله اول شکایت از بانک، مراجعه به شعبه مرکزی بانک مربوطه است. چنانچه شکایت شما در این شعبه به نتیجه نرسید، در مراحل بعدی شکایت خود را به بانک مرکزی و سپس به مراجع قضایی اعلام نمایید.
مدت‌زمان رسیدگی به شکایات بانکی چقدر است؟
مطابق دستورالعمل بانک مرکزی، بانک باید در خصوص اقدامات خود حداکثر ظرف ۳۰ روز نسبت به وضعیت مورد اعتراض مشتری رسیدگی و پاسخ لازم را ارائه دهد.
وکیل بانکی کیست و چه وظایفی دارد؟
وکیل بانکی زیرمجموعه وکیل تجاری محسوب می‌شود و به‌طور تخصصی روی پرونده‌های بانکی کار می‌کند. وظایف وکلای بانکی تمامی مواردی که مربوط به تعهدات بانک و مشتری به یکدیگر می‌شوند را پوشش می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *